Nederlandse luchtvaart stapt deels over op frituurvet als brandstof
Foto Pixabay

In Delfzijl wordt de komende tijd een fabriek voor biokerosine gebouwd, dat het merendeel van de geproduceerde brandstof vanaf 2020 zal leveren aan de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM. De biokerosine wordt gemaakt van onder meer gebruikt frituurvet en resten van zeep- en shampooproductie. Vliegen op biokerosine verlaagt de CO2-uitstoot en de uitstoot van andere schadelijke stoffen, waaronder fijnstof.

270.000 ton CO2-reductie

KLM investeert zelf enkele tientallen miljoenen euro’s in de fabriek, waar het zelf 75.000 ton van de 100.000 ton geproduceerde biokerosine per jaar zal afnemen. De fabriek, die in totaal 250 miljoen euro kost, wordt gebouwd samen met biokerosine-producent SkyNRG (in 2010 mede door KLM opgericht) en SHV Energy, dat een van de restproducten gaat verhandelen.

KLM behoort tot de weinige luchtvaartmaatschappijen die op biokerosine vliegen. Dit heeft onder andere te maken met de kosten; biokerosine is 50 procent duurder dan gewone kerosine. Overheidssubsidies voor duurzame brandstof moeten het gebruik van deze brandstof voor de luchtvaartmaatschappij toch mogelijk maken.

Met de af te nemen 100.000 ton biokerosine (goed voor ongeveer 1000 keer de afstand Amsterdam – Rio de Janeiro) kan KLM 2 procent van haar kerosineverbruik vervangen. Hoewel biokerosine niet volledig uitstootvrij is, levert dit wel een reductie van 270.000 ton CO2-uitstoot per jaar op. Bovendien wordt er 90 procent minder fijnstof en geen zwavel uitgestoten.

Uitstoot Nederlandse luchtvaartsector verdubbelt komende 30 jaar

De Nederlandse luchtvaartsector stootte in 2018 12 megaton CO2 uit, 7 procent van de totale Nederlandse uitstoot. Uit berekeningen van CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu blijkt dat deze uitstoot in 2050 zal zijn verdubbeld. Een groot deel van deze uitstoot wordt veroorzaakt door passagiers die Nederland enkel gebruiken als overstaplocatie (40%).

Uitsluitend het gebruik alternatieve brandstoffen of elektrificatie zullen volgens het onderzoek tot 2050 onvoldoende effect hebben op de uitstoot. Ook het vliegverkeer moet worden teruggedrongen. Nederland heft hiertoe vanaf 2021 7 euro op tickets vanuit Nederland, dat tot een daling van 4 procent passagiers en CO2-uitstoot moet leiden. Echter is al het maximale aantal vluchten op Schiphol begrenst op 500.000 per jaar, terwijl de vraag groter is. Het gevolg hiervan kan zijn dat een mindering in interesse in vliegtickets zich niet direct vertaald in minder vluchten.

De Europese commissie heeft ook enkele opties laten onderzoeken om het vliegverkeer extra te belasten. Naast nationale ticketheffingen zouden de nationale btw-tarieven op de ticketprijzen kunnen worden geheven. Ook zou er een Europese kerosineheffing van 33 eurocent per liter ingevoerd kunnen worden. Volgens dit onderzoek hebben deze maatregelen uitsluitend een positieve uitwerking op het milieu, terwijl het de economie op geen manier schaadt.

De luchtvaartsector is een van de sectoren waar verduurzaming zeer lastig is. Initiatieven zoals de fabriek in Delfzijl kunnen alleen slagen dankzij subsidies en helpen slechts enkele procenten. Vraag-reducerende maatregelen evenals het aantrekkelijker maken van alternatieven zoals de trein kunnen meer effect opleveren totdat er betere alternatieven bestaan voor het gebruik van kerosine.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *