Foto Richard Bartsch Wikimedia

In afwachting van een infrastructuur waarin waterstof als transportbrandstof ruim beschikbaar is, heeft Volkswagen een vrijwel productie-klaar model bedrijfswagen op waterstof ontwikkeld. De elektromotor van de ‘Crafter HyMotion’ verkrijgt zijn energie uit een waterstof-brandstofcel, en is volledig uitstootvrij. Ten opzichte van de volledig elektrische bedrijfswagen van Volkswagen, de e-Crafter, heeft de bedrijfswagen op waterstof een veel ruimere actieradius van 500 km en tanken kost veel minder tijd. Wel zijn de kosten voor waterstof op dit moment nog aanzienlijk hoger.

Just-in-time leveringen

Veel elektrische vervoersmiddelen op de weg hebben een beperktere actieradius dan conventionele vervoersmiddelen. Bovendien neemt het opladen van de accu’s meer tijd in beslag dan het tanken van diesel of benzine. Juist bij just-in-time leveringen neemt de noodzaak voor een ruime actieradius en korte bijtankduur toe. De waterstofcel van de HyMotion bevat 7,5 kg waterstof en levert samen met de lithium-ion batterij van 13,1 kWh hetzelfde laadvermogen als dieselmodellen met een actieradius van 500 kom. Een tankstop neemt 4 minuten in beslag. De uitstoot van de motor is water.

Waterstofinfrastructuur

Hoewel de voordelen van de HyMotion ten opzichte van elektrische bedrijfswagens duidelijk zijn, is een brandstofcelaandrijving aanzienlijk duurder dan een elektrische aandrijving. Bovendien is er nog geen geschikte infrastructuur aanwezig voor de verkrijgbaarheid van de brandstofcellen. Om die reden kan de HyMotion voorlopig nog niet op de markt gebracht worden. Volkswagen verwacht zelf dat zowel de productiekosten als de infrastructuur vanaf 2025 geschikter zullen zijn voor een commerciële doorbraak. Het bedrijf verwacht bijvoorbeeld dat tegen 2030 1000 tankstations in Duitsland waterstofcellen zullen aanbieden. Met de ontwikkeling van de HyMotion hoop Volkswagen alvast vooruit te spelen op deze ontwikkelingen. Waterstof is bezig met een opmars in de energietransitie. Eerder werd bekend gemaakt dat Nuon en Gasunie de Magnum-centrale in Groningen op waterstof willen gaan laten draaien. Ook zijn verschillende andere bedrijven bezig met plannen voor waterstof. Deze week maakte vervoersbedrijf Qbuzz bekend dat het in de toekomst 22 bussen op waterstof wil laten rijden. Bij het omzetten van water naar waterstof door middel van elektriciteit treedt echter energieverlies op, zodat vervoer op waterstof de vraag naar elektriciteit nog harder zal laten stijgen dan alleen de overgang naar elektrisch vervoer. Hiermee kan juist de vraag naar niet-duurzaam opgewekte stroom voor het maken van de waterstof toenemen. Op dit moment wordt de meeste waterstof gewonnen uit aardgas en niet uit water. Wel kan waterstof een middel zijn om overschotten aan energie uit duurzame bronnen op te slaan voor later gebruik.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

45 − = 41