Grote vraag naar stroom in de avond brengt leveringszekerheid in gevaar

Netbeheerder Stedin roept laadpaalexploitanten voor elektrische auto’s op om geen auto’s op te laden tussen 16 en 21 uur. Tussen die tijdstippen ontstaat er namelijk een grote piek in de vraag en dat kan het stroomnet moeilijk aan.

Piekuren

De vraag naar stroom is vanaf vier uur ’s middags het hoogst, omdat iedereen dan thuiskomt van werk. Men gaat dan koken, wassen en televisie kijken. Om de leveringszekerheid te waarborgen is het daarom belangrijk dat de vraag meer verspreid wordt over de dag. De netbeheerder roept exploitanten zelfs op om het opladen van elektrische auto’s tussen 16 en 21 uur onmogelijk te maken. CEO van Stedin, Koen Bogers, verklaart: ‘Het laden van auto’s rond etenstijd is lang niet voor iedereen nodig. Dat kan ook op andere momenten op de dag, bijvoorbeeld als er veel zonnestroom voorhanden is of ‘s nachts als het rustiger is op het net.’

De toenemende vraag naar elektra is al langere tijd een probleem. Door heel Nederland wachten bedrijven al op een stroomaansluiting en ook nieuwbouwprojecten dreigen niet door te kunnen gaan door een te kleine stroomcapaciteit. ‘Stedin trekt alles uit de kast om het elektriciteitsnet uit te breiden. Tot 2030 investeren we zeker 8 miljard euro. Maar daarmee komen we er niet’, vertelt Bogers.

Vast of dynamisch

Dat de vraag naar stroom zo hoog is in de avond merkt niet elke stroomafnemer. Mensen met een vast energiecontract merken niks van de prijsschommelingen. Zij betalen een vast bedrag voor stroom, terwijl mensen met een variabel of dynamisch contract wel last hebben van de prijsschommelingen. Voor die laatste groep zou het dus ook lonen om de elektrische auto op een ander moment van de dag op te laden. Het seizoen maakt qua belasting van het stroomnet weinig uit. In de zomer wordt er overdag veel meer stroom opgewekt dan verbruikt, maar in de avond is de vraag nog steeds erg hoog.

Niet iedereen is te spreken over de oproep en voorgestelde maatregel van Stedin. De Vereniging Elektrische Rijders zegt ook al aan een oplossing voor dit probleem te werken. Er zijn laadpalen in ontwikkeling die op drukke momenten minder hard opladen om het stroomnet automatisch te ontzien. De vereniging schrikt van de maatregel en noemt het rigoureus van Stedin. Het is ook geen goede zet voor het klimaat. Mensen zijn al minder geneigd om een elektrische auto aan te schaffen door hogere belastingen en relatief hoge prijzen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *