Energietransitie vertraagt door tekort aan stroommeters
Foto Pixabay

Een van de drie grootste netbeheerders van Nederland, Liander, meldt een tekort aan elektriciteitsmeters die gebruikt worden voor bijvoorbeeld warmtepompen, laadpalen en inductiekookplaten. Stedin en Enexis, de andere grote netbeheerders in Nederland, ervaren vooralsnog geen problemen met de elektriciteitsmeters. Volgens Liander is het echter een kwestie van tijd voordat ook anderen netbeheerders deze problemen zullen ondervinden.

Materiaaltekort

Eerder deed Liander al een oproep om een stimuleren van zonnepanelen te verminderen, omdat het met het huidige aantal personeel niet langer bij te houden is. Nu is niet het tekort aan personeel het probleem, maar de schaarste van het materiaal. Liander meldt dat het al klanten moet afbellen, zonder ze een nieuwe afspraak te kunnen bieden.

Het tekort zit voornamelijk bij de slimme elektriciteitsmeters, geschikt voor 3-fase-aansluitingen. De oorlog in Oekraïne speelt hierbij een grote rol. Mensen willen graag af van gas, maar hiervoor moeten netbeheerders aansluitingen kunnen ombouwen om apparaten te ondersteunen. Bijvoorbeeld een laadpaal voor elektrische auto’s of inductiekookplaten. Ook corona, chiptekorten en achterlopende leveringen dragen bij aan het tekort van elektriciteitsmeters.

Niet alleen de energiemeters blijken schaars, ook materialen als transformators en energiekabels, huizen aan het stroomnet worden aangesloten zijn schaars.

Hulp

Waar Liander bij nieuwbouwwoningen al geen 3-fase-aansluitingen meer kan plaatsen vanwege het tekort, hebben Stedin en Enexis nog voldoende in voorraad. Wel geven zij aan ‘sneller dan voorzien’ door deze voorraad heen te gaan en daarom ‘het reguliere vervangen van meters tijdelijk op een lager pitje te zetten.’ De drie netbeheerders kijken altijd naar manieren om elkaar te helpen. Toch is dit niet gemakkelijk, aangezien er altijd een minimale voorraad moet worden aangehouden en de netbeheerders niet altijd dezelfde apparatuur gebruiken.

Liander hoopt dat de problemen snel opgelost zijn. ‘Voor klanten is het ook nieuw om hier rekening mee te moeten houden, want vroeger was een afspraak op korte termijn gewoon mogelijk. Nu kan dit verbouwingen vertragen’, betreurt Liander.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *